Fertilman Plus

Aktywność fizyczna a jakość nasienia

Autor: Prof. dr hab. med. Piotr Jędrzejczak

Brak aktywności fizycznej, czyli siedzący tryb życia, negatywnie wpływa na męską płodność. Nie ma wtedy odpowiedniego krążenia krwi w obrębie jąder i prawidłowej termoregulacji. Dla właściwego przebiegu spermatogenezy temperatura, w jakiej znajdują się jądra, musi być niższa o 2–3°C w porównaniu z wnętrzem ciała. Przegrzewanie jąder hamuje spermatogenezę i tym samym zmniejsza męską płodność.

Sport a jakość nasienia

Brak aktywności fizycznej, czyli siedzący tryb życia, negatywnie wpływa na męską płodność. Nie ma wtedy odpowiedniego krążenia krwi w obrębie jąder i prawidłowej termoregulacji. Dla właściwego przebiegu spermatogenezy temperatura, w jakiej znajdują się jądra, musi być niższa o 2–3oC w porównaniu z wnętrzem ciała. Przegrzewanie jąder hamuje spermatogenezę i tym samym zmniejsza męską płodność. 

Powszechnie znany jest fakt pozytywnego wpływu aktywności fizycznej na zdrowie. Jako minimum rekomenduje się przeprowadzenie przynajmniej 30 minut umiarkowanych ćwiczeń fizycznych 5 razy w tygodniu. Korzyści wynikające z takiej aktywności są olbrzymie: zmniejszenie ryzyka otyłości, cukrzycy, chorób układu krążenia, utrzymanie dobrego stanu zdrowia oraz zabezpieczenie funkcji fizycznych i mentalnych w późnym wieku, zwiększenie długości życia. 

Regularne uprawianie sportu ma również korzystny wpływ na męski układ rozrodczy. Badania jednoznacznie wskazują na pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na wydzielanie u mężczyzny hormonów takich jak: FSH, LH i testosteron, które pobudzają wytwarzanie plemników. Czynne uprawianie sportu przekłada się na poprawę najważniejszych parametrów nasienia: liczby plemników, ich prawidłowej ruchliwości i budowy. Wpływa również na polepszenie zdolności plemników do zapłodnienia komórki jajowej. Wykazano także, że regularne uprawianie sportu zmniejsza stężenie wolnych rodników tlenowych w plazmie nasienia, które zaburzają zdolność zapładniającą plemników lub mogą zwiększać ryzyko wystąpienia poronień u partnerki. Ponadto osoby regularnie uprawiające sport zwykle przestrzegają zasad zdrowego odżywiania, co korzystnie wpływa na płodność. Ruch i odpowiednia podaż kaloryczna posiłków zmniejszają również ryzyko otyłości, która może zaburzać płodność i sprawność seksualną mężczyzny. 

 

Sport na poprawę płodności u mężczyzn

Czym innym jest umiarkowana aktywność nie przekraczająca kilku godzin w tygodniu, w porównaniu do intensywnych treningów trwających 15–20 godzin / tydzień. Osoby uprawiające sporty wyczynowe, w których wymagany jest długotrwały trening, np. triatlon, kolarstwo, zapasy, muszą się liczyć z niekorzystnymi konsekwencjami dla zdrowia reprodukcyjnego. Wykazano, że długotrwały, uciążliwy wysiłek fizyczny może obniżyć stężenie hormonów płciowych oraz jakość nasienia. Występuje wtedy reakcja organizmu podobna do przewlekłego stresu.

Aktualnie sugeruje się, aby nie przekraczać łącznie 100 km biegu lub 5 godzin jazdy na rowerze w tygodniu. 

Uprawianie sportu może łączyć się z urazami jąder. Urazy te występują jednak stosunkowo rzadko, poza sportami kontaktowymi i kolarstwem górskim. 

Ciekawostką może być fakt występowania pogorszenia jakości nasienia po przebywaniu w warunkach wysokogórskich (powyżej 5 tysięcy metrów nad poziomem morza), ale po powrocie zmiany te w ciągu kilkunastu tygodni ustępują.

Regularne uprawianie sportu niesie same korzyści dla męskiej płodności, gospodarki hormonalnej i ogólnego stanu zdrowia. Jednak warto zachować umiar i rozsądek w intensywności aktywności fizycznej.

Więcej porad o męskiej niepłodności

Pozostałe porady